Als het stormt, dan stormt het goed

Ze is u vast niet ontgaan: de storm van 18 januari 2018. Rond 9.00 uur werd er een weeralarm afgegeven en dat was niet voor niks. De zwaarste windstoot (om 09.40 uur bij Hoek van Holland) was 143 km/uur! Het was al de tweede zware storm in het kersverse nieuwe 2018, maar deze leverde de meeste schade op. Er zijn 2 mensen aan overleden, het trein- en vliegverkeer lag plat en er kantelden 66 vrachtwagens op de snelweg. Kortom: chaos. Zo ook bij ons schadeteam. Kort na de storm stond de telefoon bij InShared al roodgloeiend.

Bij het schadeteam

Michel Nijdeken werkte die dag bij het schadeteam: “Als het buiten code rood is, is dat voor ons aan de telefoon ook. Je merkt dat het aantal telefoontjes omhoog schiet en iedereen bij InShared springt bij om de klant te helpen. Als medewerker van de afdeling schade probeer je een zo goed mogelijke inschatting te maken wie welke hulp nodig heeft.


De meeste verzekerden vinden het prima om zelf hun schade op te lossen en die ruimte geven we ze ook. Als iemand acuut hulp nodig heeft, dan zorgen wij er voor dat er zo snel mogelijk iemand langskomt. Omdat er natuurlijk heel veel noodsituaties zijn, moet je een goede afweging maken wie je wel en niet direct kunt helpen. Gelukkig was er aan de telefoon heel veel begrip voor de vele schademeldingen.” En de afhandeling van stormschades bleef niet bij die ene dag. “Dat heeft weken nasleep. Als de eerste telefoontjes zijn geweest, dan komt de verwerking en afhandeling van de online meldingen via de website. En dat zijn er nog meer dan aan de telefoon.”

Zorgen dat je geen schade hebt

De meeste schademeldingen gingen over omgevallen schuttingen en afgewaaide dakpannen. “We zagen dat de al wat oudere schuttingen niet tegen deze extreme storm bestand waren. Het is ook lastig om je tegen extreme weersinvloeden te wapenen. Maar als je weet dat het gaat stormen, zet dan in ieder geval alle losse spullen uit je tuin binnen. En parkeer je auto niet in de buurt van een boom of brommer. Ik zou altijd aanraden om na een schade verbeteringen aan te brengen. Het kost dan misschien iets meer geld dan je vergoed krijgt, maar het kan er wel voor zorgen dat je in de toekomst geen schade meer hebt,” tipt Nijdeken.


Gelukkig neemt niet iedereen zijn schade al te zwaar op. “Ik belde een klant die foto’s van haar totaal verwoeste schuurgevel had gestuurd. Ik zag een grote puinhoop en realiseerde me dat dit wel een flinke schade was. Maar toen ik haar aan de lijn kreeg, moest ze lachen. Nu had ze ‘in ieder geval wat te doen dat weekend’. Ja, zo kun je het ook bekijken. We schakelden een expert in voor de schadevaststelling en binnen een week had ze het geld op haar rekening. Super toch?”